Antika (lotyniškai "antiquus", prancūziškai "antique" - senovinis), taip renesanso laikais (XIV-XVI a.) buvo pavadinta graikų ir romėnų senovė, kai apie 12 a. prieš Kristaus g. į Balkanus atsikėlusios dorėnų gentys per kelis šimtmečius sukūrė įstabią civilizaciją, kurią pratęsė romėnai. Svarbesni Antikos istorijos etapai: graikuose - archainė epocha: 600-480 m. prieš Kristaus g., klasikinė - 480-323 m. prieš Kristaus g., helenistinė arba romėniškoji - nuo 323 iki IV a. po Kristaus. Paskutinioji epocha vadinama dvejopai. Kai sakoma "helenistinė", tai suprantamas laikas nuo 323 iki 30 m. prieš Kristaus g., kai romėnai užkariavo Egiptą (pati Graikija romėnų nukariauta jau 146 metais prieš Kristaus g.); romėnuose - karalių laikotarpis - 754-753 - 510-509 m. prieš Kristaus g., respublikos -510-509 - 30-27 m. prieš Kristaus g., imperijos - 30-27 - 476 m. po Kristaus. Antoninai, Romos imperatorių dinastija (96-192 m. po Kristaus). Antoninų dinastijos laikus vadina romėnų imperijos "aukso amžiumi". Imperatoriai - Nerva (96-98), Trajanas (98-117), Adrianas (117-138), Antoninas Pijus (138-161), Markaas Aurelijus (161-180); 161-169 metais - drauge su Veru Lucijumi, Komodas (180-192). Apeigos su ugnimi, ugnies kulto apraiška (lietuviuose ugnies deivė - Gabija). Laidojimo apeigų metu - sakralinis kapo apvalymas nuo piktųjų dvasių. Baltai, ruošdami pilkapį, būsimąją jo vietą išdegindavo ir dažnai užpildavo švaraus smėlio sluoksneliu. Mirusįjį laidojant plokštiniame kape, išdegindavo kapo dugną ir drauge su žemėmis į kapo sampilą pildavo žarijas iš apeiginio laidotuvių laužo. Archeologija (graikiškai
"archaios" - senovinis+"logos" -
mokslas), terminą pirmą kartą pavartojo graikų
antikos filosofas Platonas (428/427 - 347 m. prieš
Kr.g.). Arealas (lotyniškai "area" - aikštė, erdvė), tam tikro laikotarpio objektų, reiškinių visuma, kuri skiriasi vietinėmis ypatybėmis ir sutelktai pasitaiko tam tikroje, ribotoje, geografinėje erdvėje. Baltai (aisčiai),
grupė indoeuropietiškos kilties tautų ar genčių,
kalbančių ar kalbėjusių giminiškomis kalbomis ir
tarmėmis, sudarančiomis atskirą indoeuropiečių
kalbų šeimos atšaką. Baltai gyvena ar gyveno Baltijos
jūros pietryčių ir rytų pakrantėje. Jų tautų ir
genčių grupę sudarė lietuviai, latviai, prūsai
(išnykę XVII-XVIII a. sandūroje), kuršiai (išnykę
XVI a.), žiemgaliai (išnykę XIV a.), sėliai (išnykę
XIV a.), jotvingiai (išnykę XIII-XIV a.). Kalbininkai
skiria rytų ir vakarų baltų kalbas. Gyvosios lietuvių
ir latvių kalbos išsiskyrė, K. Būgos nuomone, ne
anksčiau kaip VII a. po Kr. Balų rūda (pelkių rūda,
ežerų rūda), kvartero periodo
nuosėdinė uoliena. Susideda iš limonito, molio,
aleurito, smėlio ir organinių medžiagų liekanų.
Lietuvos balų rūdoje esti nuo 18 iki 40% geležies. Ji
randama pelkėse, paežerėse, upių krantuose, šiaip
pažliugusiose, šaltiniuotose vietovėse. "Barbarai" (graikiškai "barbaroi"), graikų Antikos laikais taip buvo vadinami svetimtaučiai, nemokantys graikų kalbos ir nesusipažinę su graikų kultūra. Romos laikais šiuo vardu imta vadinti visas gentis, kurios puldinėjo Romą arba tas, kurias siekė nukariauti patys Romėnai. Visų pirma šis terminas buvo taikomas germanų gentims. Tačiau nei graikuose, nei Romoje "barbarai" nereiškė kažką atstumiančio ir, atvirkščiai, ne vienas poetas ir filosofas matė "barbarų" kultūrose daug patrauklių idėjų (pavyzdžiui, P.K. Tacito samprotavimai apie paprotinę teisę). Vėlesniais laikais, matyt jau nuo ankstyvųjų viduramžių, "barbarais" imta vadinti tamsybininkus, kultūrą naikinančius žmones, nors tai taikytina vandalams. Taip ir atėjo iki mūsų dienų, tačiau dažna proistorės "barbarų" gentis buvo pasiekusi aukšto kultūros lygio (baltų, germanų gentys ir kt.). Erdvinis orientavimas (mirusiųjų erdvinis orientavimas), baltų pagonybės laikas viena iš baltų pasaulėžiūros apraiškų, kuri siejama su dangaus dievybių - Saulės, Mėnulio, Mažųjų Grįžulo Ratų kultu. Mirusiojo orientavimas, nelygu kuri dangaus dievybė buvo garbinama vienoje ar kitoje baltų gentyje, buvo siejamas su to šviesulio padėtimi laidojimo apeigų metu. Sakysime, Centrinės Lietuvos kultūros žmonės I-II amžiuose laidodami moterį nukreipdavo jos galvą Saulės tekėjimo link, o vyro - priešingai Saulės tekėjimo krypčiai. Kai mirusiojo vieta bendruomenėje reikalavo laidoti į M. Grįžulo Ratus (greičiausiai tai buvo žyniai), tada mirusįjį orientuodavo į žvaigždyno £ (dabartinė Šiaurinė žvaigždė) ta kryptimi, kurioje ji būdavo Saulei tekant. Erdvinio orientavimo mirusiųjų ritualo metu buvo kruopščiai laikomasi. Todėl, pasitelkus astronomines žinias, galima nustatyti mirusiojo lytį (unikali galimybė vaikų tarpe išskirti berniukus ir mergaites), pasakyti, kuriuo metų laiku laidota ir netgi nustatyti mirtingumo dinamiką metų laikų atžvilgiu. Etnogenezė (gr. ethnos - tauta + genesis - kilmė), tautų ir kitų etninių bendrijų susidarymas. Tai procesas, apimantis vietinių (autochtonų) ir ateivių (migrantų) etninių elementų suartėjimą ir susiliejimą, naujos etninės grupės antropologinių, kalbinių ir etnografinių ypatumų susidarymą. Etnogenezė gali būti tiriama tik kompleksiškai, pasitelkiant rašytinius šaltinius, archeologijos, antropologijos, kalbotyros (akcentologijos, toponimikos) duomenis. Falerai, metaliniai, o dažnai sidabriniai arba auksiniai karių ir karo žirgų krūtinės papuošalai. Gintaro kelias, taip vadinamas
sausumos prekybinis kelias, kuriuo senajame geležies
amžiuje Romos imperija jungėsi su baltų kraštais. Yra
žinomos dvi "Gintaro kelio" atšakos -
vadinamoji Klodzko ir Moravos . Pirmoji atšaka
buvo gyviausia I amžiuje, ypač valdant Flavijams ir pirmiesiems Antoninams (Nervai ir
Trajanui). Panonijoje kelias iš
metropolijos sukdavo link prie Dunojaus buvusio Vindabono
miesto. Iš čia per Klodzko perėją keliaudavo į
dabartinio Vroclavo apylinkes. Šioje vietoje sukdavo į
šiaurės rytus, į Kališą prie Prosnos upės. Nuo čia
kelias krypdavo veik į šiaurę Vyslos alkūnės link
(Osielsko apylinkės). Vysla pasiekdavo Baltijos jūrą,
o keliaudami jos pakrantėmis - ir gintaro kraštą
Semboje. Antoninų dinastijos laikas, II amžiuje,
stiprėjant karams su markomanais, Klodzko atšaka tapo
nesaugi (ji vedė per markomanų žemes). Tad imta
naudotis nauja - Moravos - atšaka. Šis kelias iš
metropolijos prasidėjo kitame Panonijos mieste prie
Dunojaus - Karnuntume (Carnuntum). Jis vedė Dunojaus
intaku Morava į Oderio aukštupį. Juo buvo keliaujama
iki Opolės apylinkių, o iš čia sukdavo šiaurėn
Kališo link. Nuo Kališo - senuoju Klodzko atšakos
keliu iki Sembos. Humacija (lotyniškai "humatio" - laidojimas į žemę), kūno rengimo laidojimo apeigoms forma, kai kūnas išlaikomas (nedeginamas). Pirmieji mezolito ir neolito kapai Lietuvos teritorijoje buvo nedeginti (griautiniai - nuo žodžio "griaučiai"). Dažnai kūnui būdavo suteikiama miegančio žmogaus poza (ant šono, surietus kojas, o rankas sudėjus po skruostu). Nedegintus mirusiuosius baltai ir jų protėviai laidojo iki žalvario amžiaus vidurio (1100-1000 metų prieš Kristaus g.). Nauja nedegintų kūnų papročio banga vakarinius, centrinius Lietuvos rajonus pasiekė I amžiaus po Kristaus pradžioje. Visą geležies amžių (iki pat XIII a. antrosios pusės) tik viena baltų gentis - žiemgaliai - savo mirusiuosius laidojo nedegintus. Kitose Lietuvos srityse ir gentyse palengva vėl ėmė plisti kūnų deginimo paprotys. Apie V a. jis išplinta centrinėje Lietuvoje, apie VIII-IX a. sandūrą pasiekė Lietuvos pajūrį. Inkrustacija (lotyniškai "incrusto" - apteplioju aptepu), dekoravimo technika, kai vienos medžiagos elementai įstatomi į kitos medžiagos paviršiuje išraižytas vietas. Medžiagos gali būti įvairiausios, tačiau dažniau įstatomi elementai būna iš kitų medžiagų. Tipiškas "aukso amžiui" inkrustacijos technikos pavyzdys - vadinamosios emaliuotos pasaginės segės. Tokių segių įvairiaformiai galai būna užpildyti emale. Karinė
demokratija (terminą pirmasis
pavartojo amerikiečių archeologas ir etnografas L.
Morganas - 1818-1881), visuomenės organizavimosi forma,
kuri dažnai būdinga besikuriančiai etninei valstybei.
Civilizacijos istorijoje pirmosios karinės demokratijos
visuomenės žinomos graikams (XII-IX a. prieš Kristaus
g.), romėnams (IX-VI a. prieš Kristaus g.), vėliau ji
būdinga ir daugeliui kitų tautų - skitams, keltams,
germanams, baltams , normanams, slavams ir kt. Karinei
demokratijai būdinga paprotinė teisė, pagoniškasis
tikėjimas ir tėvinė paveldėjimo linija. Svarbiausioji
valdžios institucija - liaudies susirinkimas. Valdžia -
kunigaikščiai, vadai, bendruomenių vyresnieji ir kt. -
renkama liaudies susirinkimuose, ir jie negali valdžios
perduoti paveldėjimo keliu. Tokioje visuomenėje itin
reikšmingas kariaunos ir karo vadų vaidmuo. Iš jų
besiformuojantis elitas sudarė kilmingųjų
instituciją. Kremacija (lotyniškai "crematio" - sudeginimas), kūno rengimo laidojimo apeigoms forma, kai kūnas yra deginamas. Lietuvos teritorijoje yra žinomos dvi kūnų deginimo papročio bangos: ankstyvoji ir vėlyvoji. Ankstyvoji banga sietina su žalvario amžiaus vakarų baltų pilkapių kultūra. Čia tokie kapai žinomi jau apie 1100 metus prieš Kristaus g. Ši banga išsilaikė iki senojo geležies amžiaus pradžios. Vėlyvoji kūnų deginimo papročio banga atsiranda drauge su Rytų Lietuvos pilkapių kultūra V a. antrojoje pusėje (šios kultūros žmonės buvo lietuvių protėviais). Manoma, kad veikiant Rytų Lietuvos pilkapių kultūrai ir, galimas dalykas sūduviams-jotvingiams, deginimo paprotį laipsniškai perėmė ir kitų Lietuvos sričių gyventojai - centrinės Lietuvos (V a. antrojoje pusėje), pajūrio Lietuvos (VIII-IX a. sandūroje). Kultūra (archeologinė), tam tikro laikotarpio reliktų (gyvenviečių, laidojimo paminklų ar atskirų objektų) visuma, pasižyminti bendromis savybėmis ir sutelktai pasitaikanti apibrėžtoje teritorijoje. Laidosena, tikėjimo, tradicijų, paprotinės (ar valstybinės) teisės suformuota visuomenės pažiūra, lemianti 1) kūno rengimo laidojimui būdą, 2) "namo" - kapo mirusiajam įrengimo formą , 3) pomirtinio gyvenimo viziją atitinkančias apeigas. Lietuviai, rytų baltų
gentis, inicijavusi lietuvių tautos ir Lietuvos
valstybės kūrimąsi. Lietuvių tautybė pradėjo
formuotis I-jo tūkstantmečio po Kristaus antroje
pusėje. Manoma, kad jos šaknys siekia Rytu Lietuvos
pilkapių kultūrą, kuri buvo paplitusi Neries,
Šventosios ir Nemuno tarpupyje. Lietuvių tautybė
susiformavo XIII-XV a., susikūrus ir stiprėjant
Lietuvos Didžiajai Kunigaikštystei. Lietuvos valstybe
sudarė daugelis kitų baltų genčių - aukštaičiai,
jotvingiai (šiauriniai), kuršiai (pietiniai), sėliai
(pietiniai), skalviai (šiauriniai), žemaičiai,
žiemgaliai (pietiniai). Kuriantis valstybei įvairiai
klostėsi šių genčių likimas. Kai kurios iš jų -
jotvingiai, sėliai, skalviai, šiauriniai jotvingiai,
veikiant Kryžiuočių agresijai, bėgo į Lietuvą, kur
ir asimiliavosi. Tačiau iki šių dienų Lietuvoje
išliko etninis įvairumas: skiriasi gi žemaitiška,
aukštaitiška, suvalkietiška ar dzūkiška prigimtis,
charakteris ir kultūra. XVI a. susiformavo etninė
lietuvių grupė ir vokiečių pavergtoje teritorijoje,
vadinamoje Mažaja Lietuva. Ją sudarė prigimtinėse
savo žemėse likę skalviai, nadruviai, sulietuvėję
prūsai (šiaurės bartai, šiaurės notangai, sembai),
jotvingiai ir dalis pietinių kuršių. Patriarchatas (tėvo valdžia), irstančioje pirmykštėje bendruomeninėje santvarkoje susiformavusi santykių visuma, kuri pagrįsta tėvo teise ir tėvine paveldėjimo linija. Periodizacija (graikiškai
"periodos" - apėjimas, judėjimas ratu),
žmonijos istorijos skirstymas į stambius, iš esmės
vienas nuo kito besiskiriančius laikotarpius,
apimančius kurį nors užbaigtą istorinį procesą ar
reiškinį. Pilkapynas (pilkapis), laidojimo paminklo forma. Pavadinimas, matyt, kilęs nuo "supiltas kapas". Šiai laidojimo formai būdingas iš žemių, akmenų ar iš žemių ir akmenų supiltas dažniausiai apskritimo formos sampilas. Tokio sampilo pagrindą (aplinkinės žemės horizonto lygis) dažniausiai juosia stambių akmenų vainikas. Tai paprasčiausia pilkapio konstrukcija. Nelygu koks istorinis laikas ir kuri kultūra, pilkapių konstrukcija gali būti labai sudėtinga: turėti kelis koncentrinius vainikus, išgrįstą pilkapio pagrindą, akmenines laidojimo kameras ir kita. Sudeginti ar nedeginti mirusieji pilkapiuose - vėlgi nelygu kuri kultūra - gali būti laidojami sampile, ant pilkapio pagrindo ar po sampilu iškastoje duobėje. Plokštinis kapinynas (plokštinis kapas), laidojimo paminklo forma. Pavadinimas kilęs nuo "plokščias kapas", nes dabartiniu metu jokių antžeminių statinių nėra išlikę, nors anksčiau jų galėjo būti. Šiai laidojimo formai būdinga pailga, dažnai užapvalintais galais, laidojimo duobė. Atrodytų nesudėtinga laidojimo forma, tačiau nelygu koks istorinis laikas ir kuri kultūra, plokštinio kapo konstrukcija gali būti labai sudėtinga: aplink mirusįjį sudėta akmeninė dėžė ar pailgos formos akmenų vainikas, kuris jungiamas su greta esančiais kapais, specialiai suręstos laidojimo duobės sienos, priėjimai prie kapo duobės ir pan. Mirusieji plokštiniuose kapuose gali būti palaidoti ir sudeginti, ir nedeginti. Proistorė (lot. pro -
prieš), seniausioji žmonijos raidos dalis, apimanti
laikotarpį maždaug nuo 2 milijonų metų iki
atsirandant raštui, dokumentuojančiam istorinius
įvykius. Tyrinėjimai šioje srityje atliekami
daugiausia archeologiniais metodais; dažnai jie
nukreipti į valstybių, tautų, kultūrų kilmės
problemą. "Proistorės" terminą
nacionalinėje istoriografijoje įtvirtino dr. Jonas
Puzinas (1905-1978) - lietuviškosios archeologijos
mokyklos kūrėjas. Romos imperijos
monetos (imperijos epocha - 30-27
metai prieš Kristaus g. - 476 metai). Nuo Augusto
Oktaviano (30-27 m. prieš Kristaus g. - 14 m. po
Kristaus) iki 476 metų, kai paskutinysis Romos
imperatorius Romulas Augustulas atsisakė sosto, Romos
imperiją valdė 75 imperatoriai. Visi jie, o dažnai ir
šeimos nariai, įamžinti monetose. Imperijos laikų
piniginė sistema sukurta valdant Augustui Oktavianui.
Imperijos laikais kaldintos auksinės, sidabrinės ir
bronzinės monetos: I-II amžiuose auksinės ir
sidabrinės monetos daugiausia kaldintos pačioje Romoje,
o II ir III amžių sandūroje jos kaldintos ir Rytų
monetų kalyklose.
Monetoje
būna užšifruota, kelintą kartą imperatorius
perrinktas konsulu (sutrumpinimas
COS ir skaičius), kelintą kartą išrinktas tribūnu (sutrumpinimas TR P ir skaičius)
Ilgos
legendos su titulais yra būdingiausios I-II amžiams,
vėlyvosios imperijos epochoje vietoje IMP CAES AVG
naudojamas titulas DN - Dominus noster (mūsų valdovas).
Imperatorių galvos dažniausiai puoštos laurų vainiku,
kartais (pomirtinio kalimo monetose) ir be jo. Taip pat
galvas dabino spinduline karūna. Monetų reversai
įvairūs. Juose vaizduotos įvairios personifikacijos
kartu su atributika ir įvairiomis legendomis; karo
dievas Marsas, pergalės deivė Viktorija, legionų
vėliavos (ant proginių monetų, skirtų pergalėms
paminėti); architektūros paminklai (Koliziejus, Trajano
kolona). Pomirtinio kalimo monetose dažnai yra legenda
DIVVS, DIVA, reverse - CONSECRATIO. Severai, Romos imperatorių dinastija (193 -235 m. po Kristaus). Dinastijos pradininkas - Septimijus Severas (Lucijus Septimijus Severas - 193-211), - Karakala (211-217), 211-212 metais - drauge su Geta, Heliogabalas (Elagabalas) - 218-222, Aleksandras Severas - (222-235). Švendras (Typha), švendrinių šeimos daugiamečių žolinių augalų gentis. Lietuvoje paplitusios dvi jų rūšys - plačialapis ir siauralapis. Auga pelkėtose vietose, stovinčiuose arba lėtai tekančiuose vandenyse. Lietuvių etnografinėje medžiagoje dažnai minima, kad juos mūsų kaimo moterys naudodavo kaip augalą, turintį kvapą naikinančių ir gydomųjų savybių. Tordiravimas, speciali metalo apdirbimo technika, kuri naudojama, kai norima išgauti persuktos vielos įspūdį. 450 metai, mūsų
istoriografinė tradicija "aukso amžiaus"
pabaiga laiko 400 metus po Kristaus. Pastaraisiais
dešimtmečiais įvairių kraštų archeologai tobulina
senojo geležies amžiaus periodizaciją. Po O. Tišlerio
kitas vokiečių archeologas - H.J. Egersas - pasiūlė
naują. Jei O. Tišleris išskyrė B ir C periodus (1-2
ir 3-4 amžiai), tai H.J. Egersas ją detalizavo: B
periode skiria B1 ir B2 periodus (0-50 ir 50-150 AD), o C
periode net tris - C1 (150-200 AD), C2 (200-300 AD), C3
(300-350 arba daugiau AD). Lenkų archeologai K.
Godlovskis, Z. Vožniakas, R. Volongevičius, T. Liana
toliau tikslino šią periodizaciją, ir atsirado nauja,
kurią M. Michelbertas vadina "Egerso-Godlovskio
chronologine schema" (žiūrėti: M. Michelbertas.
Senasis geležies amžius Lietuvoje. - V.: Mokslas,
1986.). Ji dar labiau detalizuota, atsirado D periodas,
ir dabar senojo geležies amžiaus periodai yra tokie: |